1
1. JAWATANKUASA HAL EHWAL MURID
Pengerusi : En. Affendi b. Mohd Noor - Pengetua
Timbalan Pengerusi : Tn. Hj. Abd Raub b. Abdul Rahman - GPK
Hal Ehwal Murid
Naib Pengerusi 1 :
En. Syed Naseer Bin Syed Mohideen - GPK 1
Naib Pengerusi 2 :
En. Khairuddin b. Abdullah - GPK Kokurikulum
Setiausaha : En. Rajendran a/l Suppiah - Ketua Guru Disiplin
AJK :
Pn. Norliza bt. Ismail
: En.Tangaraju a/l Valusamy
: Pn. Hjh. Zainon bt. Mohamed Yusop
: Semua Ketua Bidang
: Ketua Pekerja
Tugas:
1. Melibatkan
guru-guru dalam meningkatkan kebajikan sekolah dengan memberi fikiran dan pandangan
melalui perbincangan dalam menggubal peraturan-peraturan sekolah dan jika perlu
dan mengkaji semula dari masa ke semasa.
2. Kes-kes
disiplin yang berat dirujuk kepada pengetua sebelum tindakan diambil ke atas
pelajar berkenaan.
3. Membincangkan
masalah kebajikan pelajar dengan tujuan untuk membimbing dan membantu dalam
menangani masalah tersebut.
4. Menimbangkan
dan menerima pandangan dan cadangan dari pelajar, guru serta ibu bapa mengenai
hal-hal yang berkaitan dengan disiplin sekolah.
5. Memberi
bimbingan dan panduan dalam hal pelantikan pengawas-pengawas sekolah.
6. Saling
berhubung dengan ‘bapa angkat polis’ untuk mendapat nasihat, pandangan dan
kerjasama.
2 LEMBAGA
DISIPLIN,TATATERTIB DAN RAYUAN MURID
Pengerusi : En. Affendi b. Mohd Noor - Pengetua
Naib Pengerusi : Tn. Hj.Abd Raub b. Abdul Rahman - GPK Hal
Ehwal Murid
Setiausaha : En. Rajendran a/l Suppiah
AJK : Pn. Norliza bt. Ismail
:
Pn. Hjh. Zainon bt. Mohamed Yusop
:
En. Tangaraju a/l Valusamy
En. Ismail b. Aziz
:
Pn. Nora bt. Ibrahim
Tugas:
1. Merangka
dan menentukan dan melaksanakan dasar-dasar disiplin dan peraturan sekolah
berpandukan Pekeliling Kementerian dan Jabatan Pendidikan.
2. Memastikan
semua guru adalah guru disiplin dalam usaha menguatkuasakan peraturan sekolah.
3. Membantu
menyelesaikan masalah-masalah disiplin yang tidak dapat diselesaikan oleh
pengawas.
4. Membantu
Lembaga Disiplin Sekolah untuk mengesan dan mengesahkan kesalahan-kesalahan
serius yang boleh membawa kepada hukuman penggantungan sementara atau hukuman
buang sekolah berpandukan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 9/1975.
Setiausaha Lembaga Disiplin atas nasihat pengetua boleh memanggil
mesyuarat tergempar untuk membincangkan kes-kes berat mengenai disiplin.
5. Bekerjasama
dengan pengawas sekolah untuk menguruskan kawalan disiplin dalam semua majlis
sekolah.
6 Mewujudkan
sistem rekod disiplin dan sistem pemantauan yang berkesan.
7. Berusaha
menanam semangat cintakan sekolah serta mengamalkan Prinsip-Prinsip Rukunegara.
8. Menerima
laporan pengawas / guru pengawas dan seterusnya mengambil tindakan yang
sewajarnya.
9. Menanam
semangat kekitaan melalui slogan “SEKOLAHKU RUMAHKU” supaya peraturan sekolah
menjadi satu budaya.
10. Menjalankan
hukuman disiplin sekiranya diwakili oleh Pengetua.
11. Menjalankan
rondaan dengan bantuan Guru Bertugas Mingguan untuk mengesan pelajar yang
melanggar disiplin sekolah.
12. Menyediakan
dan membekalkan data dan maklumat disiplin kepada KPM/JPNNS/PPD.
13. Merancang
dan melaksanakan program dalam meningkatkan kesedaran dan penghayatan disiplin
pelajar.
14. Menjadi
Pegawai Perhubungan diantara ibu bapa /penjaga dalam menangani masalah
disiplin.
Tugas Setiausaha Lembaga Disiplin
1. Memanggil
mesyuarat dan mencatat minit mesyuarat Lembaga Disiplin.
2. Menyampaikan
minit mesyuarat serta keputusan Lembaga Disiplin kepada semua guru.
3. Menyampaikan
maklumat dan perkembangan disiplin dari masa ke semasa di perhimpunan sekolah.
4. Bertanggungjawab:
4.1 Menyenarai
dan mengemukakan calon pengawas kepada GPK HEM.
4.2 Membimbing
dan membantu pengawas dalam menguatkuasakan peraturan Sekolah
4.3 Menyediakan
laporan tahunan Lembaga Disiplin.
4.4 Memastikan
semua guru tingkatan dan semua guru merekodkan disiplin pelajar dalam SSDM /
Borang Laporan Kesalahan Disiplin.
Tugas Guru Disiplin:
1. Membantu
Pengetua merangka peraturan sekolah.
2. Memastikan
penerapan dan penghayatan nilai-nilai murni dipraktikkan di sekolah.
3. Memastikan
peraturan sekolah dikuatkuasakan dan dipatuhi.
4. Mengambil
tindakan terhadap kes-kes salahlaku pelajar.
5. Melaksanakan
hukuman disiplin sekiranya diwakili oleh Pengetua.
6. Menjadi
pengawai perhubungan diantara pihak sekolah dengan ibu bapa /penjaga dalam
menanggani masalah disiplin.
7. Bertanggungjawab
menimbulkan semangat kekitaan dan semangat cintakan sekolah dalam kalangan
pelajar dan guru.
8. Mencatatkan
semua kes disiplin yang telah diambil tindakan dalam borang disiplin / buku
laporan disiplin.
9. Melaporkan
kes disiplin yang telah diambil tindakan dalaman kepada GPK HEM seminggu
sekali.
10. Menghubungi
pihak polis jika perlu.
11. Bekerjasama
dengan guru bertugas untuk meronda kawasan sekolah (spot check).
12. Memberi maklumat kepada GPK HEM
berhubung kes-kes yang serius seperti:
penyalahgunaan dadah, gambar lucah,
video lucah, majalah lucah, peras ugut, kumpulan haram, bohsia, bohjan dan
lain-lain.
13. Bersedia
bertugas pada bila-bila masa terutama pada hari-hari yang difikirkan perlu
seperti hari terakhir persekolahan / peperiksaan awam, Hari Sukan,
Hari Keluarga dan Majlis-Majlis
Sekolah.
3 JAWATANKUASA
LEMBAGA PENGAWAS
Pengerusi : En. Affendi b. Mohd Nor - Pengetua
Naib Pengerusi Tn. Hj. Abd Raub b. Abdul Rahman - GPK Hal
Ehwal Murid
Setiausaha : En. Ismail b. Aziz
:
Pn. Siti Aishah bt. Malek
:
En. Muhamad Syarif b. Sakani
Tugas:
1. Mengenalpasti
calon-calon pengawas.
2. Menyenaraikan
dan mengemukakan calon pengawas kepada GPK HEM.
3. Menyediakan
dan menerangkan bidang tugas dan jadual tugas pengawas.
4. Mengendalikan
temuduga pemilihan pengawas.
5. Merangka
dan melaksanakan program/ kursus kepimpinan yang berkaitan dengan pengawas.
6. Membimbing
dan memantau para pengawas supaya dapat menjalankan dengan sempurna.
7. Memastikan
para pengawas sentiasa berdisiplin serta menampilkan imej yang sesuai sebagai
seorang pemimpin pelajar.
8. Menyediakan
sijil penghargaan kepada pengawas.
9. Memastikan
pengawas bertugas mengikut arahan dan jadual yang telah disusun.
13.4 JAWATANKUASA
SKIM PINJAMAN BUKU TEKS
Pengerusi : En. Affendi b. Mohd Noor - Pengetua
Naib Pengerusi : Tn. Hj. Abd Raub b. Abdul Rahman - GPK Hal
Ehwal Murid
Setiausaha : Pn. Nur Hidayat bt.Yusof
AJK : Pn. Julaidah bt. Suboh
(Men. Atas)
:
Pn. Siti Hajar bt. Muhammad Isa (Men. Rendah)
:
Kelab SPBT
Tugas:
1. Mengadakan
Mesyuarat Jawatankuasa Buku Teks (3 kali, awal,pertengahan dan akhir tahun)
2. Mengedarkan
borang permohonan kepada semua pelajar.
Borang yang lengkap dikumpulkan oleh Guru Tingkatan dan diberikan kepada
guru SPBT.
3. Mengadakan
mesyuarat Jawatankuasa SPBT dipengerusikan oleh Pengetua/Penolong Kanan HEM
bagi menentukan pelajar-pelajar yang layak mendapat bantuan bagi tahun semasa.
4. Membuat
pesanan buku pada pertengahan tahun ke Biro Buku Teks/Jabatan.
5. Membuat
anggaran yang tepat untuk tahun berikutnya.
6. Mengisi
borang maklumat berkomputer dan menghantar mengikut jadual.
7. Menentukan
tarikh pengedaran dan pemulangan buku teks.
8. Mendapatkan
borang dari pelajar baru dan menghantar borang SPBT ke sekolah pelajar yang
bertukar.
9. Mengurus
dan menyimpan rekod buku stok dan inventori, hapuskira, buku rosak dan buku
hilang.
10. Menguruskan
Bilik SPBT.
11. Memastikan
pelajar membalut buku SPBT dengan pembalut plastik.
12. Menyediakan
senarai buku teks bagi setiap tingkatan untuk diedarkan kepada pelajar yang
tidak mendapat pinjaman SPBT.
13. Menceriakan
Bilik BOSS dan mengemaskini fail untuk pertandingan.
5 JAWATANKUASA
BIMBINGAN DAN KAUNSELING / PRS / PPda
Pengerusi : En. Affendi b. Mohd Noor - Pengetua
Naib Pengerusi : Tn. Hj. Abd Raub b. Abdul Rahman - GPK Hal
Ehwal Murid
Setiausaha : Pn. Hjh Zainon bt. Mohamed Yusop - Kaunselor
AJK :
Pn. Norliza bt. Ismail
:
Pn. Rose bt Hanifah (Ppda)
Tugas:
1. Khidmat
Unit Bimbingan dan Kaunseling meliputi semua aspek bimbingan dan kaunseling
iaitu: Bimbingan Pelajar, Bimbingan
Kerjaya, Bimbingan Sosial, Bimbingan Sahsiah, Bimbingan Psikologi, Psikometrik, Bimbingan
Pencengahan Dadah / AIDS
2. Menyediakan
perancangan tahunan yang berfaedah dan berkesan.
3. Mengelolakan
Program Orientasi:
3.1 Penerapan
budaya sekolah bagi Tingkatan Peralihan, Satu dan Empat
3.2 Penerangan
mengenai pemilihan mata pelajaran elektif peringkat menengah atas
3.3 Penerangan
mengenai sukatan dan pemilihan mata pelajaran di peringkat sekolah (KBSM)
3.4 Bimbingan
peluang-peluang melanjutkan pelajaran dan kerjaya.
4. Mengelola
dan mengurus Bilik Bimbingan dan Kaunseling secara berkesan.
5 Membentuk pasukan Pembimbing Rakan
Sebaya (PRS).
6. Menubuhkan
dan mengelola Kelab Kerjaya.
7. Menyedia
dan memaklumkan Jadual Tugas, Temujanji dan Aktiviti Unit Bimbingan dan
Kaunseling.
8. Menyelaraskan
hubungan dengan jabatan / agensi luar untuk mendapat khidmat nasihat.
9. Menjalankan
soal-selidik untuk mendapat maklum balas mengenai budaya sekolah (sampling)
10. Menjalankan
ujian khas untuk mengesan potensi, minat dan sahsiah pelajar.
11. Mengadakan
program khas bagi kumpulan pelajar bermasalah (berisiko tinggi).
12. Mengadakan
program khas untuk pencegahan dadah dan penyakit AIDS.
13. Menjalankan program 5 minit anti dadah
dalam perhimpunan rasmi Hari Isnin mengikut silibus yang telah ditetapkan.
14. Menceriakan dan mengemaskini sudut PPda.
15. Menyertai aktiviti luar anjuran pihak
PPD, JPNS dan agensi lain.
6 JAWATANKUASA
KESIHATAN DAN KEBAJIKAN MURID
Pengerusi : En. Affendi b. Mohd Noor - Pengetua
Naib Pengerusi : Tn. Hj Abd Raub b. Abdul Rahman - GPK Hal
Ehwal Murid
Setiausaha : En.Tan Mun Chai - Denggi / Aedes /
Pertandingan Luar / Kebajikan
: Pn.Julaidah bt Suboh - Buku
Rekod Kesihatan / Bilik Kesihatan
:
Pn. Leha bt Mahmud - Suntikan HPV / Titanus/Ceramah / Pergigian
Tugas:
Kebajikan
1. Mengurus
hal ehwal kebajikan pelajar yang memerlukan bantuan khusus seperti:
1.1. Pelajar miskin
1.2. Kemalangan
1.3. Kematian
1.4. Kecemasan / bencana
1.5
Rawatan berterusan (kronik)
2. Mendapatkan
senarai pelajar yang layak menerima bantuan berdasarkan keutamaan dan
keperluan.
3. Merancang
program untuk mengutip sumbangan di samping meningkatkan keperihatinan pelajar
terhadap kebajikan.
4. Mengadakan
daftar sumbangan dan daftar penerima yang dikemaskini dan disahkan oleh
Pengetua.
5. Menubuhkan
Tabung Kebajikan Pelajar.
Kesihatan
1. Mengurus
dan memastikan Bilik Rawatan dan peti ubat disediakan dan dilengkapi.
2. Menyedia
peraturan penggunaan Bilik Rawatan.
3. Mengumpul
dan mengurus kad kesihatan dengan kerjasama guru tingkatan.
4. Bertanggungjawab
menguruskan pemeriksaan kesihatan /gigi oleh Pegawai Jabatan Kesihatan.
5. Merancang
dan melaksanakan program kesihatan seperti ceramah, pameran dll.
6. Mengurus
pelajar yang memerlukan rawatan dengan bantuan guru bertugas harian.
7. Mengadakan gotong royong bagi tujuan
membasmi wabak penyakit seperti Denggi, Kencing Tikus dll.
7 JAWATANKUASA
BIASISWA
Pengerusi : En. Affendi bt. Mohd Noor - Pengetua
Naib Pengerusi : Tn. Hj. Abd Raub b. Abdul Rahman - GPK Hal
Ehwal Murid
Setiausaha Pn. Nurul Salwanis bt. Fakri / Pn. Norazizah bt.
Abdul Karim (BKP/BRN/ dll)
AJK : En. Mohammad Rafi b. Mohammad Janor (Data
Pelajar Miskin / Anak Yatim)
:
Pn. Norliza bt. Ismail (KWAMP / Dermasiswa / Yayasan)
:
Semua Guru Tingkatan
Tugas:
1. Meneliti
pekeliling Kementerian Pendidikan/Penaja untuk memastikan syarat permohonan
biasiswa dipatuhi.
2. Menyimpan
rekod pemegang biasiswa mengikut jenis dan tingkatan.
3. Mengedarkan
borang biasiswa kepada pelajar tingkatan satu dan empat serta lain-lain mengikut kehendak tawaran.
4. Menyemak
permohonan biasiswa, menentukan tarikh penghantaran membuat penilaian dan
perakuan.
5. Memastikan
bantuan biasiswa dibankkan dan diagihkan dengan segera.
6. Menyemak
daftar pemegang biasiswa mengikut tingkatan setiap penggal dan menyediakan
data.
7. Memberitahu
ibu bapa/penjaga pelajar yang mendapat biasiswa.
8. Menyemak
prestasi pemegang biasiswa dan menyampaikan laporan kepada GPK HEM.
9. Menghantar
surat amaran kepada ibu bapa/penjaga bagi pemegang biasiswa yang prestasinya
merosot.
10. Menentukan
semua pemegang biasiswa mempunyai Akaun Simpanan Giro di Bank Simpanan Nasional.
11. Menentukan
daftar buku / rekod penerimaan cek / baucer di pejabat.
12. Mewujudkan
borang kawalan pengeluaran wang dan penggunaan wang biasisiwa.
13. Memastikan
semua buku akaun disimpan di pejabat sekolah (PK HEM)
14. Menentukan
semua dokumen disimpan dengan selamat.
8
JAWATANKUASA PEROLEHAN KANTIN SEKOLAH
Pengerusi : En. Affendi b. Mohd Noor - Pengetua
Naib Pengerusi : Tn. Hj. Abd Raub b. Abdul Rahman - GPK Hal
Ehwal Murid
Setiausaha : Cik Badariah bt. Rosli
: Pn.
Geraldine Anyi
: Pn.
Saadiah bt. Hashim - Pengurus Kantin
Tugas:
1 Memastikan
pengusaha kantin mematuhi peraturan dan Pekeliling Kementerian Pendidikan
Kesihatan.
2. Memastikan
jenis makanan dan minuman yang dijual mengikut syarat perjanjian.
3. Memastikan
mutu makanan dan harga jualan berpatutan mengikut syarat-syarat perjanjian dan
senarai harga hendaklah dipamerkan.
4. Memastikan
penyediaaan dan peralatan yang digunakan bersih dan selamat dan menggunakan
penyepit untuk mengambil makanan.
5. Memastikan
keadaan dalam dan luar kantin sentiasa bersih, kemas dan ceria.
6. Memastikan
semua pekerja kantin telah menjalani pemeriksaan kesihatan dan mendapat
suntikan yang diperlukan.
7. Memastikan
semua pekerja kantin memakai apron dan tutup kepala yang bersih dan kemas
mengikut pekeliling Kementerian Kesihatan.
8. Memastikan semua makanan ditutup
dengan tudung saji/ disimpan di dalam bekas yang bertutup.
9. Memaklumkan
kepada pengusaha kantin hari-hari persekolahan.
10. Memastikan
makanan yang disediakan untuk harian mencukupi.
11. Membuat
laporan mingguan dengan kerjasama guru bertugas mingguan di dalam Borang
Laporan mingguan kantin melalui borang pemantauan kantin.
12. Menyampaikan
laporan bulanan kepada Pengetua/Penolong Kanan HEM tentang prestasi kantin.
13. Mengadakan
mesyuarat jawatankuasa kantin 3 kali setahun dan perbincangan dari masa ke masa.
14. Memastikan
layanan cepat dan mesra.
15. Memastikan
menu mengikut Buku Panduan Pemakanan Sihat.
9 JAWATANKUASA
PENDAFTARAN & KEDATANGAN MURID / E- HADIR
Pengerusi :
En. Affendi b. Mohd Noor - Pengetua
Naib
Pengerusi I : En. Syed
Naseer Bin Syed Mohideen - GPK 1
Naib
Pengerusi II : Tn. Hj. Abd
Raub b. Abdul Rahman - GPK Hal Ehwal Murid
Setiausaha : Pn. Norrohanikhaira bt. Mukhtar
AJK : En Wan Ramzila b. Abu Samah
(Pegawai Operasi)
Cik Nor Jamaliah bt. Md San (Pegawai
Operasi)
: Semua Guru Tingkatan
Tugas:
1. Menyemak
Jadual Kedatangan/Buku Daftar bagi memastikan semua butir yang dikehendaki
telah diisi oleh guru tingkatan.
2. Memastikan
Jadual Kedatangan harian ditanda oleh guru tingkatan selewat-lewatnya sebelum
waktu kedua berakhir dan menyimpan buku jadual kedatangan/daftar pelajar di
pejabat.
3. Menyemak
buku kedatangan setiap awal bulan bagi memastikan daftar kedatangan bulan
sebelumnya ditutup.
4. Mengingatkan
guru tingkatan terhadap pelajar yang tidak hadir ke sekolah (3 hari
berturut-turut).
5.
Memastikan &
mengingat guru kelas menghantar bilangan pelajar tidak hadir ke pejabat
untuk
E-Hadir sebelum jam 8.30 pagi
(Buku Rekod Kehadiran)
10
JAWATANKUASA PERHIMPUNAN RASMI SEKOLAH
Pengerusi : En. Affendi b. Mohd Noor - Pengetua
Naib Pengerusi : En. Syed Naseer Bin Syed Mohideen - GPK 1
:
Tn. Hj. Abd Raub b. Abdul Rahman -GPK Hal Ehwal Murid
Setiausaha : Pn. Nurfadzilah bt. Fuzai
AJK :
En. Rajendran a/l Suppiah- Ketua Guru Disiplin
En. Ismail b. Aziz - Ketua Guru Pengawas
Guru Bertugas Mingguan
:
Semua Pengawas
Tugas:
1. Menyedia
dan mengurus semua peralatan perhimpunan, Lagu Negaraku, Pembaca Doa,
Pengerusi Majlis dan Guru Bertugas
sebelum perhimpunan ( selewat – lewatnya hari Jumaat )
2. Memaklumkan
kepada kepada pengerusi ,pentadbir serta
guru – guru yang akan berucap atau sebarang acara yang akan
berlangsung pada perhimpunan pagi Isnin.
3. Memastikan
perhimpunan mengikut masa yang ditetapkan (7.30pagi – 8.10 pagi)
4. Memastikan
perjalanan perhimpunan mengikut aturcara yang ditetapkan.
5. Memastikan
kehadiran guru dicatat dalam buku Rekod Kehadiran
Perhimpunan Rasmi.
6. Memastikan
pelajar dalam keadaan senyap dengan kerjasama pengawas sekolah
7. Memastikan
pelajar beratur mengikut tingkatan.
8. Memastikan
tempat perhimpunan rasmi telah dimaklumkan sebelum hari Isnin
9. Guru Bertugas mengambil kehadiran terkini pelajar.
11 JAWATANKUASA
KESELAMATAN, KECERIAAN DAN KEBERSIHAN (3K)
Pengerusi : En. Affendi b. Mohd Noor - Pengetua
Naib Pengerusi : En. Syed Naseer Bin Syed Mohideen - GPK 1
: Tn. Hj. Abd Raub b. Abdul Rahman -
GPK Hal Ehwal Murid
:
En. Khairuddin b. Abdullah - GPK Kokurikulum
Setiausaha : Pn. Zanariah bt. Abdul Hamid
AJK : Pn. Siti Hajar bt.Muhammad Isa
:
Semua Guru Tingkatan
Pekerja Swasta
Tugas:
Keselamatan:
1. Membaca,
memahami dan melaksanakan semua arahan yang dihantar oleh Kementerian Jabatan Pendidikan
dan PPD.
2. Merancang
program keselamatan institusi sekolah seperti:
• Keselamatan
lalulintas.
• Keselamatan
bangunan dan perabot.
• Keselamatan
di makmal/bengkel/bilik ERT dan lain-lain bilik khas.
3 Mewujudkan
kerjasama sekolah dengan pihak polis/polis trafik, bomba, JKR/JKR Elektrik.
4 Menggalakkan
skim perlindungan diri kepada pelajar.
5 Memastikan
alat pencegah kebakaran mencukupi dan berfungsi.
6 Memastikan
sistem lalulintas di kawasan sekolah dan kawasan berhampiran selamat.
7 Menetapkan
pergerakan lalulintas dan tempat letak kereta pada waktu majlis rasmi sekolah.
8 Menyediakan
papan makluman untuk memberitahu pelawat supaya mendapat kebenaran Pengetua
sebelum berurusan di sekolah.
9 Mendapatkan
kerjasama pihak polis untuk mengawal keselamatan lalulintas [jika perlu].
10 Mencadangkan
lantikan pengawal lalulintas sekolah kepada Pengetua
11 Mengadakan
latihan mengosongkan bangunan 2 kali setahun.
12 Memastikan
peraturan keselamatan bilik-bilik khas ditampal di bilik darjah dan di dalam
buku latihan pelajar.
13 Meletakkan
tanda amaran ‘BAHAYA’ di tempat yang bahaya.
14 Merancang
pergerakan lalulintas di tempat letak kenderaan pada masa rasmi sekolah.
15 Menetapkan
laluan tertentu untuk pelajar bagi mengelakkan kesesakan
Kebersihan dan Keceriaan Sekolah:
1. Membantu
pihak sekolah mengawasi dan mempertingkatkan kebersihan dan keceriaan sekolah
dari masa ke masa.
2. Menyediakan
pelan induk lanskap sekolah.
3. Merancang
dan menaja berbagai-bagai projek kebersihan dan keceriaan sekolah seperti:
• Kempen
kebersihan.
• Pertandingan
kebersihan kelas.
• Pertandingan
Mengarang Esei Kebersihan
• Ceramah-ceramah
kebersihan
• Pertandingan
poster kebersihan
• Menanam
bunga/pokok di kawasan sekolah.
• Lawatan
ke sekolah-sekolah lain.
4. Mengadakan
projek-projek bersama di antara pihak sekolah dengan pihak luar (PIBG,
Persatuan Bekas Pelajar dan sebagainya) bagi mempertingkatkan mutu kebersihan
sekolah.
5. Menguatkuasakan
segala arahan dan peraturan sekolah mengenai kebersihan dan keceriaan dan
menyelia kerja-kerja kebersihan yang dijalankan oleh AJK ini.
6. Menyusun
jadual kerja yang dijalankan oleh jawatankuasa ini dari masa ke semasa dan
membuat laporan kemajuan kerja.
12
JAWATANKUASA SISTEM PENGURUSAN SEKOLAH (SPS) / APDM
Pengerusi : En. Affendi b. Mohd Noor - Pengetua
Naib Pengerusi : En. Syed Naseer Bin Syed Mohideen - GPK 1
Naib Pengerusi I : Tn. Hj. Abd Raub b. Abdul Rahman - GPK
Hal Ehwal Murid
Naib Pengerusi II : En. Khairuddin b. Abdullah - GPK
Kokurikulum
Setiausaha : En. Mohamad Rafi b. Mohamad Janor
AJK :
Pn. Nazmi Izyan bt. Azmi
: Semua Guru Tingkatan
Tugas:
1. Menyediakan
dan mengemaskini data EMIS dan borang M.
2. Menyelaras
permintaan maklumat dari Pejabat Pendidikan Daerah/Pejabat Pendidikan Bahagian
(PPD/PPB), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan Kementerian Pendidikan Malaysia
(KPM).
3. Bertanggungjawab
membekalkan maklumat kepada PPD/PPB, JPN dan KPM.
4. Bertanggungjawab
memastikan kekemaskinian dan kesahihan maklumat mengikut Jadual yang telah
ditetapkan di peringkat sekolah.
5. Bertindak
sebagai pengantara dalam rangkaian maklumat di antara Kementerian Pendidikan
JPN, PPD/PPB dengan sekolah.
6. Bertanggungjawab
dalam aktiviti pengurusan maklumat di peringkat sekolah, dari segi pengumpulan pemprosesan, penganalisaan,
penyimpanan dan keselamatan data.
7. Bertanggungjawab
melatih kakitangan berkaitan di bawah kawalannya.
8. Bertanggungjawab
dalam perolehan, penyenggaraan peralatan, perisian dan jaringan yang di bawah kawalannya.
9. Menghasilkan
dan menyebarkan laporan statistik dan maklumat pendidikan di peringkat sekolah.
10. Bertanggungjawab
mewujudkan inventori perkakasan dan kemudahan komputer bagi pengurusan.
No comments:
Post a Comment