Kurikulum


1.  JAWATANKUASA KURIKULUM 2018

Pengerusi                    : En. Affendi b. Mohd Noor – Pengetua
Timbalan Pengerusi    : En. Syed Naseer b. Syed Mohideen – GPK Pentadbiran
Naib Pengerusi I         : Tn. Hj. Abd Raub b. Abdul Rahman – GPK Hal Ehwal Murid
Naib Pengerusi II        : En. Khairuddin b. Abdullah – GPK Kokurikulum
Setiausaha                  : Pn. Siti Aishah bt. Malek
Ahli                              : Pn. Azizah bt. Tamby Ahmad – KB Sains & Matematik
                                      Pn. Hjh. Siti Hawa bt. Harun - KB Teknik Vokasional
                                      En. Chand Long Beng Guan - KB Bahasa
                                      Pn. Pauziah bt. Dahalan - Pn.  KB Kemanusiaan
                                      Pn. Hjh Zainon bt. Mohamed Yusop - Kaunselor
                                      Semua Ketua Panitia Mata Pelajaran
Tugas:
1.         Memastikan objektif dan matlamat akademik sekolah tercapai.
2.         Mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran.
3.         Mencadangkan, membina dan mengurus alat bantuan mengajar.
4.         Membuat penilaian tentang prestasi pembelajaran.
5.         Merancang strategi pengajaran/pembelajaran.
6.         Menetapkan garis panduan penyediaan Rancangan kerja.
7.         Menentukan pembahagian masa bagi penyediaan Jadual Waktu.
8.         Meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran bagi meninggikan lagi prestasi pelajar.
9.         Merancang dan melaksanakan kelas pemulihan dan bimbingan.
10.       Memastikan supaya Sukatan dan Perancangan Pelajaran dilaksanakan dengan sempurna.
11.       Merancang kursus dan pendedahan kepada guru mengenai perkara baru dalam pendidikan.
12.       Menyebar bahan-bahan bacaan dan maklumat mengenai pendidikan kepada guru.
13.       Mengkaji analisis keputusan PT3, SPM dan peperiksaan dalaman dan merangka program jangka pendek dan panjang mengatasi kelemahan.
14.       Mengkaji dan menilai buku-buku teks dan buku tambahan yang digunakan oleh pelajar-pelajar untuk menentukan kesesuaian dan membuat pembetulan jika terdapat kesalahan.
15.       Berusaha untuk membanyakkan bahan-bahan sumber pendidikan di sekolah.
16.       Memberi panduan kepada guru-guru mata pelajaran.
17.       Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarahkan dari masa ke semasa.


2      JAWATANKUASA PERPUSTAKAAN DAN MEDIA

Pengerusi                    : En. Affendi b. Mohd Noor – Pengetua
Timb.  Pengerusi         : En. Syed Naseer b. Syed Mohideen – GPK Pentadbiran
Naib Pengerusi I         : Tn. Hj. Abd Raub b. Abdul Rahman – GPK Hal Ehwal Murid
Naib Pengerusi II        : En. Khairuddin b. Abdullah – GPK Kokurikulum
Penyelaras                  : En. Chand Long Beng Guan - KB Bahasa
Setiausaha                     : Cik Shalezati bt. Ramli- Guru Perpustakaan dan Media / Guru BBM

Ahli
                                    : Cik Shalezati bt. Ramli –  Guru Perpustakaan
                                    : Pn. Geraldane Anyi–  Guru NILAM
                                    : Pn. Nazmi Izyan bt. Azmi – Guru  ICT
                                    : Semua Ketua Bidang Dan Ketua Panitia Mata Pelajaran


Tugas:
1.         Menyediakan perancangan jangka panjang dan jangka pendek.
2.         Memperbanyakkan koleksi PSS.
3.         Mempertingkatkan penggunaan PSS.
4.         Memastikan kelengkapan dan keselesaaan PSS.
5.         Memastikan pengurusan PSS berjalan lancar.
6.         Merancang kursus dan bengkel dalam dan luar untuk guru dan pelajar PSS.
7.         Penyebaran maklumat kepada guru dan pelajar mengenai PSS dan penggunaannya.
8.         Memastikan buku stok kemas kini.
9.         Menyediakan anggaran perbelanjaan tahunan PSS.
10.       Memastikan peraturan PSS dilaksanakan dan dipatuhi.
11.       Merancang aktiviti dan melaksanakannya.
12.       Menilai perjalanan PSS dan membuat tindakan susulan.


Guru Media / Penyelaras PSS
1.         Menyelaraskan semua program yang dirancang.
2.         Membentuk Lembaga Pusat Sumber dan Perpustakaan dan mengadakan mesyuarat.
3.         Menyediakan jadual kerja bagi pekerja pusat sumber dan perpustakaan.
4.         Menyediakan undang-undang dan peraturan Pusat Sumber dan Perpustakaan.
5.         Menceriakan PSS.
6.         Memberi khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukannya.
7.         Membantu melaksanakan program Perkembangan staf.
8.         Bertindak sebagai penghubung antara pihak sekolah dengan agensi kerajaan dan swasta dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan aktiviti PSS.

Ketua Unit Perpustakaan
1.         Mengurus pelantikan pengawas PSS.
2.         Menyediakan penggunaan perpustakaan
3.         Memastikan peraturan ini difahami dan dipatuhi oleh semua pelajar.
4.         Melatih pengawas PSS baharu supaya mahir dengan peraturan dan keadaan di perpustakaan.
5.         Menyediakan anggaran perbelanjaan tahunan.
6.         Menyediakan senarai buku yang patut dibeli mengikut keutamaan.
7.         Menguruskan pembelian buku.
8.         Merekodkan buku perolehan dalam buku stok.
9.         Mengkelaskan buku mengikut sistem yang digunakan di sekolah.
10.       Merawat buku.
11.       Menguruskan hapus kira buku.
12.       Membuat laporan tahunan untuk rekod.


Ketua Unit Bahan Bantu Mengajar BBM/APD/RTVP
1.         Memastikan alat-alat BBM/APD yang berkuasa elektrik dan bahan software sentiasa dalam keadaan baik.
2.         Melaporkan kepada penyelaras PSS jika berlaku sebarang kerosakan atau kehilangan.
3.         Mengemas, menyimpan dan menentukan bahawa alat-alat tersebut sentiasa selamat dan tidak rosak selepas digunakan.
4.         Mengadakan peraturan dan cara-cara penggunaan BBM/APD.
5.         Menguruskan penggunaan BBM/APD secara berterusan.
6.         Menyelaras rancangan TV Pendidikan mengikut jadual waktu sekolah.
7.         Memastikan keselamatan BBM/APD.
8.         Membantu Pengetua dalam urusan pemilihan sebut-harga alat-alat BBM/APD.
9.         Menggalakkan penggunaan alat BBM/APD dalam pengajaran dan direkodkan dengan kemas.
10.       Memastikan bilik BBM/APD sentiasa kemas dan ceria.
11.       Menyediakan Laporan Tahunan BBM/APD.


3     JAWATANKUASA JADUAL WAKTU


Pengerusi                    : En. Affendi b. Mohd Noor – Pengetua
Naib Pengerusi            En. Syed Naseer b. Syed Mohideen – GPK Pentadbiran
Setiausaha                  : En. Mohamad Rafi b. Mohamad Janor
AJK                             : Tn. Hj. Abd Raub b. Abdul Rahman – GPK Hal Ehwal Murid
                                      En. Khairuddin b. Abdullah – GPK Kokurikulum
                                      Semua Ketua Bidang
Tugas:
1.         Menentukan bilangan kelas dan kelayakan guru.
2.         Menyediakan peruntukan waktu mengajar mengikut mata pelajaran.
3.         Pengagihan mata pelajaran dan bilangan waktu yang sesuai.
4.         Menentukan kesesuaian masa untuk mata pelajaran tertentu.
5.         Menentukan penggunaan bengkel dan makmal.
6.         Menentukan corak jadual waktu digunakan seperti jadual waktu anjal & jadual waktu  blok.
7.         Menentukan guru tingkatan berdasarkan kelas yang diajar.
8.         Memastikan jadual waktu induk dan persendirian disediakan pada waktu ditentukan.
9.         Membuat pindaan jika perlu.
10.       Memastikan salinan jadual waktu dihantar kepada Pengetua dan dipamerkan.
11.       Menyediakan Jadual Waktu Ganti bagi guru yang tidak hadir.


4          JAWATANKUASA PANITIA MATA PELAJARAN

Penasihat                    : En. Affendi b. Mohd Noor – Pengetua
Pen. Penasihat             En. Syed Naseer b. Syed Mohideen – GPK Pentadbiran
Pengerusi                    : Ketua Panitia Mata Pelajaran yang berkenaan
Setiausaha                  : Guru Mata Pelajaran berkenaan
Ahli                              : Semua Guru mata pelajaran


SENARAI KETUA PANITIA MATA PELAJARAN:
Bidang
Bil
Panitia Mata Pelajaran
Nama Guru
Bahasa
1
Bahasa Melayu
Pn. Nora bt. Ibrahim
2
Bahasa Inggeris
Pn. Norrohanikhaira bt. Mukhtar
3
Bahasa Tamil
En. Tangaraju a/l Valusamy
4
Bahasa Cina
En. Tan Mun Chai
Sains & Matematik
5
Matematik/Matematik Tambahan
Pn. Julaidah bt. Suboh
6
Sains
Cik Nor Izzati Bt. Mohd Nor
7
Kimia
Cik. Badariah bt. Rosli
8
Biologi
Pn. Fatmawati bt. Abd. Rahman
9
ICT/Sains Komputer/Asas Sains Komputer
Pn. Rose bt. Hanifah
10
Fizik
En. Mohd Arpiza b. Mohd
Teknik & Vokasional
11
Perniagaan
Pn. Shalezati bt. Ramli
12
Prinsip Perakaunan
Pn. Shalezati bt. Ramli
13
Kemahiran Hidup Bersepadu/
Reka Bentuk Teknologi
Pn. Zanariah bt. Abd Hamid
14
Produksi Multimedia
Pn. Siti Hajar bt. Muhammad Isa
Kemanusiaan
15
Pendidikan Seni Visual
Pn. Leha bt. Mahmud
16
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Pn. Norazizah bt. Abdul Karim
17
Pendidikan Moral
Pn. Siti Aishah bt. Malek
18
Pendidikan Islam
Pn. Norliza bt. Ismail
19
Sejarah
Pn. Nur Hidayat bt. Yusof
20
Geografi
Pn. Geraldine Anyi
21
Pendidikan Jasmani Pendidikan Kesihatan
En. Ismail b. Aziz




Tugas:
1.         Bertanggungjawab meningkatkan prestasi pencapaian akademik dalam Peperiksaan PT3 dan SPM.
2.         Membincangkan hal-hal yang berikut:
           Rancangan Pelajaran
           Buku Teks
           Sukatan Pelajaran dan huraian.
           Peningkatan pengajaran dan pembelajaran
           Peperiksaan dan penilaian
           Bahan Alat Bantu Mengajar
           Pemulihan/Kerja Latihan/Pelan Intervensi Mata Pelajaran
           Implementasi Rancangan Akademik Sekolah Jangka Panjang dan Jangka Pendek
           Meningkatkan prestasi pelajar dalam mata pelajaran
3.         Menjaga keselamatan dan kebersihan bilik-bilik khas dan alat-alat bagi mata pelajaran yang ada dan menyediakan peraturan penggunaannya.
4.         Melaksanakan rancangan tiga tahun akademik sekolah.


5          JAWATANKUASA PENILAIAN DAN PEPERIKSAAN


Pengerusi                    : En. Affendi b. Mohd Noor – Pengetua
Naib Pengerusi            En. Syed Naseer b. Syed Mohideen – GPK Pentadbiran
S/U Dialog Prestasi     : Pn. Nazmi Izyan bt. Azmi
S/U SPM                     : En. Mohd Arpiza b. Mohd
S/U PT3                      : Pn. Siti Hajar bt. Muhammad Isa
Pen. S/U PT3              : Pn. Julaidah bt. Suboh
S/U PBS                     : Pn. Nurwidyawati bt. Ahmad
S/U Pep. Dalaman      : Cik Badariah bt. Rosli
Pen. S/U Pep. Dalaman : Cik Masliza bt. Mat Lazim
                                   
Tugas:

 Setiausaha Peperiksaan & Penyelaras Peperiksaan Dalaman.

1.         Menyediakan jadual waktu peperiksaan peringkat sekolah.
2.         Menyediakan jadual pembina soalan
3.         Menguruskan percetakan, pembahagian dan tempat menyimpan kertas soalan.
4.         Memastikan keselamatan.
5.         Memastikan kertas-kertas soalan diedarkan kepada pengawas peperiksaan sebelum peperiksaan dijalankan.
6.         Memastikan skema jawapan disediakan oleh ahli panel penggubalan soalan. Memastikan jadual waktu pemeriksaan kertas jawapan mengikut jangka masa yang ditetapkan.
7.         Memastikan kertas soalan disimpan untuk rujukan.
8.         Menetapkan tarikh perjumpaan ibu bapa dengan guru untuk membincang kemajuan pelajar.

Setiausaha PT3 dan SPM.

1.         Memberi penerangan tentang hal-hal berkaitan peperiksaan kepada guru tingkatan.
2.         Mengedarkan borang-borang kemasukan peperiksaan (Borang Sekolah/Borang Sementara) untuk diisi oleh pelajar dengan kerjasama guru tingkatan.
3.         Menghadiri taklimat peperiksaan yang berkaitan oleh JPN dan Lembaga Peperiksaan.
4.         Mengumpulkan, menyemak borang-borang kemasukan (Borang Sementara) dengan kerjasama  guru tingkatan.
5.         Mengisi borang komputer kemasukan peperiksaan PT3 dan SPM.
6.         Memasukkan data pelajar ke dalam komputer dan membuat salinan untuk JPN, Lembaga  Peperiksaan dan sekolah.
7.         Maklumkan kepada Penolong Kanan HEM jika ada pelajar yang tidak mampu membayar dan memerlukan bantuan PIBG/Tabung Kebajikan Sekolah untuk tindakan selanjutnya.
8.         Menguruskan borang-borang yang berkaitan dengan peperiksaan PT3/SPM.
           Analisis kertas soalan.
           Borang keterangan pelajar yang tidak memiliki kad pengenalan.    
           Borang-borang lain yang berkaitan.
9.         Menentukan bilik-bilik darjah yang akan digunakan sebagai bilik peperiksaan bertulis dan peperiksaan lisan.
10.       Menyediakan pelan tempat duduk calon bagi bilik peperiksaan dalam 4 salinan.
11.       Menyediakan label meja calon yang ditampal di atas meja.
12.       Menyediakan perkara-perkara berikut untuk peperiksaan.
           Almari
           Jam dinding
           Cop sekolah/lakri
           Kapur
           Pemadam
           PA sistem dan Lain-lain


13.       Menyediakan papan tunjuk arah untuk digunakan semasa peperiksaan.
14.       Menyediakan fail pengendalian ULBS & PLBS.
15.       Menyediakan bilik-bilik peperiksaan dan kelengkapan-kelengkapan yang diperlukan untuk calon persendirian jika ada.
16.       Bekerjasama dengan Guru Kanan Mata Pelajaran/Ketua Panitia dalam menentukan kelancaran perjalanan peperiksaan amali/pendidikan seni.
17.       Penyelaras peperiksaan PT3 dan SPM mesti berada di sekolah pada hari terakhir peperiksaan        dan pastikan bilik-bilik darjah ditutup dan barang-barang yang dipinjam, dikembalikan ke pejabat.
18.       Mendapatkan 3 set soalan PT3 dan SPM untuk rujukan sekolah.
19.       Menyelaraskan persediaan format ‘Pernyataan Prestasi Kerja Kursus’ dan ‘Pernyataan  Pencapaian Ujian Lisan Berasaskan Sekolah.
20.       Menguruskan pelaporan kerja kursus bagi calon PT3/SPM yang berpindah sekolah.
21.       Menganalisa keputusan peperiksaan dengan bantuan Ketua Panitia Mata Pelajaran.
22.       Menyediakan jadual giliran bertugas guru-guru sepanjang PT3/SPM.


6          JAWATANKUASA ICT DAN BESTARI

Pengerusi                    : En. Affendi b. Mohd Noor – Pengetua
Naib Pengerusi           : En. Syed Naseer b. Syed Mohideen – GPK Pentadbiran
Setiausaha                  : Pn. Nazmi Izyan bt. Azmi
Pen. S/ Usaha             : En. Mohamad Rafi b. Mohamad Janor
AJK                             : Pn. Siti Hajar bt. Muhammad Isa
                                      Pn. Rose bt. Hanifah

Tugas:
1.         Menyimpan rekod segala penerimaan atau pembelian.
2.         Menyimpan rekod penggunaan, pinjaman.
3.         Menyediakan peraturan penggunaan makmal dan jadual penggunaan makmal.
4.         Memberi khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.
5.         Membantu melaksanakan program perkembangan staf.
6.         Menyediakan pelaporan yang diperlukan oleh jabatan dan PPD.
7.         Menyediakan anggaran perbelanjaan PCG.
8.         Membuat pesanan pembelian/tuntutan bekalan habis guna.
9.         Memastikan makmal sentiasa kemas, ceria dan selamat.
10.       Menyelenggara peralatan, menguruskan pelupusan dan melaporkan kerosakan.


7    JAWATANKUASA PROGRAM-PROGRAM KECEMERLANGAN AKADEMIK


Penasihat        : En. Affendi b. Mohd Noor – Pengetua
Pengerusi        : En. Syed Naseer b. Syed Mohideen – GPK Pentadbiran
Setiausaha      : Pn. Hjh. Siti Hawa bt. Harun
AJK                 : Semua Ketua Bidang dan Ketua Panitia

Tugas:
1.         Merancang program kecemerlangan akademik pelajar SPM dan PT3.
2.         Memastikan program yang dirancang berjalan mengikut jadual yang telah ditetapkan.
3.         Melaksanakan semua program yang dirancang seawal bulan Januari 2018.
4.         Memantau pencapaian setiap orang pelajar dalam semua pencapaian akademik.
5.         Merancang jadual untuk program kecemerlangan akademik
6.         Memastikan program dapat menyumbang kejayaan pelajar-pelajar dalam akademik.


No comments:

Post a Comment